ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΤΩΝ ΕΣΤΙΑΤΟΡΙΩΝ – ΤΑΒΕΡΝΩΝ – ΚΑΦΕΤΕΡΙΩΝ ΚΑΙ ΣΥΝΑΦΩΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΩΝ ΕΠΑΡΧΙΑΣ ΘΗΒΩΝ
ΔΙΡΚΗΣ 20- Τ.Κ. 32200 – ΘΗΒΑ – ΤΗΛ. 2262081044 – FAX 2262089630
ΘΗΒΑ, 15/04/2011 (ΑΡ. ΠΡΩΤ: 14)
ΠΡΟΣ:1) ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ
2) ΤΑ ΜΕΛΗ ΤΟΥ ΣΩΜΑΤΕΙΟΥ
3)Μ.Μ.Ε.
ΘΕΜΑ: «ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΑΝΤΙΚΑΠΝΙΣΤΙΚΟΥ ΝΟΜΟΥ»
(ΔΙΑΧΩΡΙΣΜΟΣ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΩΝ ΣΕ ΚΑΠΝΙΖΟΝΤΕΣ ΚΑΙ ΜΗ ΚΑΠΝΙΖΟΝΤΕΣ )
Το Δ.Σ. του Σωματείου μας έκανε ομόφωνα δεκτή την πρόταση της ΠΟΕΣΕ για την τροποποίηση των άρθρων 3 και 6 του Νόμου 3730/2008 (ΑΝΤΙΚΑΠΝΙΣΤΙΚΟΣ ΝΟΜΟΣ) έτσι ώστε η σχετική Νομοθεσία να είναι δικαιότερη για τον κλάδο μας.
Σας επισυνάπτουμε την σχετική τροπολογία και παρακαλούμε τους Βουλευτές του Νομού μας να συνυπογράψουν και να στηρίξουν την προσπάθεια μας αυτή.
Η τροπολογία για την τροποποίηση θα κατατεθεί εντός των προσεχών ημερών από τους Βουλευτές κ.κ. Αυγενάκη Λευτέρη, Αμανατίδου Ευαγγελία, Τσούκαλη Νικόλαο και Ψαριανό Γρηγόρη.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΧΑΡΑΤΣΗΣ ΧΡΗΣΤΟΣ
Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ ΤΣΑΚΑΝΙΚΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ
ΤΑ ΜΕΛΗ
ΤΑΣΙΟΥΛΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ
ΒΑΡΣΑΜΗΣ ΑΛΕΞΗΣ
ΑΝΔΡΕΟΥ ΗΡΑΚΛΗΣ
ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ ΘΕΟΔΩΡΑ
ΣΠΑΝΟΣ ΠΡΟΚΟΠΗΣ
ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ
«Αντικατάσταση των άρθρων 3 και 6 του Ν. 3730/2008»
Αιτιολογική Έκθεση
Με το νόμο 3868/2010, και συγκεκριμένα τις διατάξεις του κεφαλαίου Ζ (άρθρο 17) προβλέφτηκε η ολική απαγόρευση του καπνίσματος στους δημόσιους χώρους, σε αντικατάσταση των σχετικών διατάξεων του Ν. 3730/2008.
Ωστόσο, υπογραμμίζεται ότι κατά την παρούσα δύσκολη οικονομική συγκυρία καταγράφεται ήδη δραματική μείωση του κύκλου εργασιών των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος σύμφωνα με στοιχεία της ΠΟΕΣΕ, η οποία αγγίζει το 40%, ενώ σε ορισμένους νομούς είναι ακόμη μεγαλύτερη. Αν σε αυτό προστεθεί και η αναμενόμενη μείωση λόγω της απαγόρευσης του καπνίσματος (αντίστοιχος ευρωπαϊκός μέσος όρος -25%), δεν κινδυνεύουν απλά, αλλά είναι βέβαιο, ότι χιλιάδες επιχειρήσεων θα κλείσουν. Μάλιστα, σύμφωνα με ανακοίνωση της Πανελληνίου Ομοσπονδίας Εστιατορικών και Συναφών Επαγγελμάτων, ένα μήνα μετά την εφαρμογή του αντικαπνιστικού νόμου στα καταστήματα του κλάδου, υπήρξαν διαμαρτυρίες από εκατοντάδες επαγγελματίες από όλη τη χώρα, ως αποτέλεσμα της μείωσης τζίρου και σημαντικής πτώσης της πελατείας από την εφαρμογή του μέτρου.
Στο πλαίσιο αυτό, κατατίθεται η πρόταση για το διαχωρισμό των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος σε καταστήματα καπνιζόντων ή μη, ρύθμιση που είναι απολύτως εφαρμόσιμη και ρεαλιστική υπό τις κρατούσες συνθήκες. Είναι γεγονός ότι ο ψηφισθείς αντικαπνιστικός νόμος έθεσε ως στόχο να προστατεύσει τη δημόσια υγεία ακολουθώντας τα πρότυπα άλλων κρατών, όμως δεν συνυπολόγισε τις αρνητικές συνέπειες προς τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος που θα επιδείνωναν περαιτέρω την ήδη δυσχερή τους κατάσταση υπό την πίεση της οικονομικής κρίσης. Υπό αυτές τις συνθήκες που ήδη έχουν οδηγήσει στο κλείσιμο πολλών καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος, καθώς μειώνονται τα έσοδα και αυξάνονται οι δαπάνες, ο αντικαπνιστικός νόμος είναι βέβαιο ότι θα μειώσει ακόμα περισσότερο τα ήδη μειωμένα έσοδα των επιχειρήσεων, ενώ θα έχει ως προδεδικασμένη συνέπεια τη νέα απώλεια θέσεων εργασίας, αλλά και το κλείσιμο πολλών ακόμα καταστημάτων του κλάδου.
Βεβαίως, η ολική απαγόρευση του καπνίσματος ενδεχομένως να είχε ως σκοπό να προστατεύσει τη δημόσια υγεία, πλήττει όμως καίρια τους καταστηματάρχες, καθώς και άλλα αγαθά, όπως αυτό του δικαιώματος στην εργασία που υπό τις σημερινές συνθήκες έχει αναχθεί στο κρισιμότερο όλων. Και τούτο, διότι είναι προφανές ότι η ολική απαγόρευση του καπνίσματος έχει ανεπανόρθωτες αρνητικές συνέπειες στα καταστήματα του κλάδου, που την παρούσα χρονική συγκυρία με τις κρατούσες οικονομικές συνθήκες με δυσκολία καταφέρνουν να επιβιώσουν. Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία ο κύκλος εργασιών μόνο των χώρων εστίασης ανέρχεται στο ποσόν των 5,6 δισ ευρώ για το 2009 μειωμένος έναντι του 2008 κατά 800 εκατομμύρια ευρώ.
Επιπλέον, όσον αφορά στην επιβολή προστίμων στους υπευθύνους διαχείρισης και λειτουργίας των καταστημάτων, σημειώνεται ότι το αντικαπνιστικό μέτρο αφορά σε όλους τους πολίτες, ώστε ο καθένας είναι υπεύθυνος για την τήρηση του ή μη. Συνεπώς, είναι ο ίδιος υπαίτιος για την τυχόν παράβασή του. Δεν πρόκειται, δηλαδή, για μέτρο που αφορά στον τρόπο ή στις προϋποθέσεις λειτουργίας των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος, ώστε να υφίσταται τις συνέπειες της παράβασης ο ιδιοκτήτης ή ο εκάστοτε υπεύθυνος διαχείρισης, αλλά για καθολικό μέτρο που αφορά στον κάθε πολίτη χωριστά, ώστε οι ιδιοκτήτες ή υπεύθυνοι διαχείρισης δεν είναι επιφορτισμένοι, ούτε έχουν εξουσία να εκτελούν καθήκοντα «αστυνόμευσης» και να διαπληκτίζονται με τους πελάτες τους. Πολλώ δε μάλλον όταν στην αμέσως προηγούμενη παράγραφο του άρθρου 17 του ν. 3868/2010, ο οποίος τροποποίησε το σχετικό άρθρο 6 του ν. 3730/2008, η παράβαση των διατάξεων για την απαγόρευση του καπνίσματος από τους δημόσιους λειτουργούς, τους δημόσιους υπαλλήλους, τους υπαλλήλους των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου και τους υπαλλήλους του δημοσίου τομέα, στους χώρους που είναι εγκατεστημένες οι υπηρεσίες τους, αποτελεί πειθαρχικό παράπτωμα για τους ίδιους και όχι για τους διευθυντές τους και δεν επισύρει καν χρηματικό πρόστιμο.
Από τα παραπάνω συνάγεται το συμπέρασμα ότι η εμμονή στην τήρηση της ολικής απαγόρευσης του καπνίσματος θα οδηγήσει σε οικονομικό μαρασμό πληθώρα επιχειρηματιών που επένδυσαν τεράστια ποσά προκειμένου να δημιουργήσουν καταστήματα σύγχρονα, ανταγωνιστικά και λειτουργούντα υπό τους αυστηρότατους όρους και τις προϋποθέσεις που θέσπισαν οι νόμοι και λοιπές υγειονομικές διατάξεις, ώστε από την λειτουργία τους να εξασφαλίζεται η δημόσια υγεία, ευταξία, και εν γένει προστασία των πολιτών και τα οποία υφίστανται εξονυχιστικούς ελέγχους προκειμένου να τους χορηγηθεί άδεια λειτουργίας.
ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑΣ
Το άρθρο 3 του Ν. 3730/2008, (σε τροποποίηση του άρθρου 17, παρ. 4 και 5, του ν. 3868/2010), αντικαθίσταται ως ακολούθως:
1. Εκτός από όσες απαγορευτικές ή περιοριστικές διατάξεις ισχύουν και εφαρμόζονται ήδη, απαγορεύεται πλήρως, το κάπνισμα και η κατανάλωση προϊόντων καπνού στους ακόλουθους χώρους: (α) σε όλους τους δημόσιους ή ιδιωτικούς χώρους, κλειστούς ή στεγασμένους, που χρησιμοποιούνται για την παροχή εργασίας, εξαιρουμένων των χώρων που ειδικά θα προβλεφθούν για τους καπνιστές από την κατά περίπτωση αρμόδια αρχή ή όργανο, σύμφωνα με τους όρους που καθορίζονται με απόφαση του Υπουργού Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, που θα εκδοθεί μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος άρθρου, καθώς και των χώρων που χρησιμοποιούνται για την παρασκευή προϊόντων καπνού, (β) στους παντός είδους κλειστούς χώρους αναμονής, (γ) στα αεροδρόμια, εξαιρουμένων των χώρων που ειδικά θα προσδιοριστούν για τους καπνιστές, (δ) στους σταθμούς μεταφορικών μέσων και επιβατικών σταθμών λιμένων, (ε) στα παντός είδους μέσα μαζικής μεταφοράς συμπεριλαμβανομένων των επιβατηγών δημόσιας χρήσης αυτοκινήτων, με μετρητή (ταξί) και αγοραίων. Με απόφαση του Υπουργού Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης δύναται να υπάγονται και άλλοι χώροι στην απαγόρευση του παρόντος άρθρου.
2. Στους κλειστούς ή στεγασμένους χώρους των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος, ιδίως τα καταστήματα παρασκευής και προσφοράς φαγητών, ποτών, γλυκισμάτων, κάθε είδους παρασκευασμάτων γάλακτος, μικτών καταστημάτων και κέντρων διασκέδασης κατά την έννοια των διατάξεων των άρθρων 5, 37, 38, 39, 40 και 41 της υπ' αριθμ. Α1β/8577/1983 Υγειονομικής Διάταξης (ΦΕΚ 526 Β'), και στα παντός είδους κυλικεία – εξαιρουμένων των κυλικείων που εξυπηρετούν κλειστούς χώρους την παραγράφου 1 -, με απόφαση του ιδιοκτήτη τους θα χαρακτηρίζονται ως καταστήματα αποκλειστικά για καπνίζοντες ή μη καπνίζοντες, με ειδική σήμανση που θα αναρτάται στην πρόσοψη του καταστήματος. Με νεότερη αίτηση του ιδιοκτήτη, δύναται να τροποποιηθεί, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, ο χαρακτηρισμός αυτός.
Το άρθρο 6 του Ν. 3730/2008, (σε τροποποίηση του άρθρου 17, παρ. 11, του ν. 3868/2010), αντικαθίσταται ως ακολούθως:
«1. Η παράβαση των διατάξεων για την απαγόρευση του καπνίσματος από τους δημόσιους λειτουργούς, τους δημόσιους υπαλλήλους, τους υπαλλήλους των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου και τους υπαλλήλους του δημόσιου τομέα, στους χώρους όπου είναι εγκατεστημένες οι υπηρεσίες τους, αποτελεί πειθαρχικό παράπτωμα και τιμωρείται σύμφωνα με τις διατάξεις που διέπουν την πειθαρχική ευθύνη τους.
2. Σε όσους καπνίζουν ή καταναλώνουν προϊόντα καπνού κατά παράβαση του άρθρου 3 επιβάλλεται πρόστιμο πενήντα (50) έως πεντακόσια (500) ευρώ. Η υποτροπή λαμβάνεται υπόψη για το ύψος του επιβαλλόμενου προστίμου.
3. Η πρόβλεψη της παραγράφου 3 του Ν. 3868/2010 δεν θα ισχύει για τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος που θα χαρακτηριστούν και θα αποκτήσουν σήμανση “καπνιζόντων”.
4. Σε όσους πωλούν προϊόντα καπνού και αλκοόλ σε ανηλίκους ή ανέχονται παραβίαση της σχετικής διάταξης του παρόντος επιβάλλεται πρόστιμο από πεντακόσια (500) έως δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ. Η υποτροπή λαμβάνεται υπόψη για το ύψος του επιβαλλόμενου προστίμου. Στην τέταρτη υποτροπή ανακαλείται προσωρινά η άδεια λειτουργίας με απόφαση της αρχής, η οποία τη χορήγησε, για χρονικό διάστημα δέκα (10) ημερών. Στην πέμπτη υποτροπή ανακαλείται οριστικά η άδεια λειτουργίας με απόφαση της αρχής, η οποία τη χορήγησε.
5. Σε όσους παραβιάζουν τις διατάξεις του παρόντος σχετικά με τη διαφήμιση προϊόντων καπνού επιβάλλεται πρόστιμο από πεντακόσια (500) έως δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ. Η υποτροπή λαμβάνεται υπόψη για το ύψος του επιβαλλόμενου προστίμου. Πέραν των ανωτέρω, κυρώσεις που προβλέπονται από άλλους νόμους διατηρούνται.
6. Με απόφαση των Υπουργών Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Οικονομικών, Εσωτερικών, Προστασίας του Πολίτη και άλλων συναρμόδιων Υπουργών καθορίζονται τα όργανα, η διαδικασία ελέγχου, πιστοποίησης των παραβάσεων και επιβολής των πιο πάνω προστίμων, το ύψος των προστίμων, τα κριτήρια επιμέτρησης του ύψους του προστίμου, η διαδικασία είσπραξης των προστίμων, όπως και η διάθεση των εσόδων και κάθε άλλο σχετικό θέμα.».
ΔΙΡΚΗΣ 20- Τ.Κ. 32200 – ΘΗΒΑ – ΤΗΛ. 2262081044 – FAX 2262089630
ΘΗΒΑ, 15/04/2011 (ΑΡ. ΠΡΩΤ: 14)
ΠΡΟΣ:1) ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ
2) ΤΑ ΜΕΛΗ ΤΟΥ ΣΩΜΑΤΕΙΟΥ
3)Μ.Μ.Ε.
ΘΕΜΑ: «ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΑΝΤΙΚΑΠΝΙΣΤΙΚΟΥ ΝΟΜΟΥ»
(ΔΙΑΧΩΡΙΣΜΟΣ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΩΝ ΣΕ ΚΑΠΝΙΖΟΝΤΕΣ ΚΑΙ ΜΗ ΚΑΠΝΙΖΟΝΤΕΣ )
Το Δ.Σ. του Σωματείου μας έκανε ομόφωνα δεκτή την πρόταση της ΠΟΕΣΕ για την τροποποίηση των άρθρων 3 και 6 του Νόμου 3730/2008 (ΑΝΤΙΚΑΠΝΙΣΤΙΚΟΣ ΝΟΜΟΣ) έτσι ώστε η σχετική Νομοθεσία να είναι δικαιότερη για τον κλάδο μας.
Σας επισυνάπτουμε την σχετική τροπολογία και παρακαλούμε τους Βουλευτές του Νομού μας να συνυπογράψουν και να στηρίξουν την προσπάθεια μας αυτή.
Η τροπολογία για την τροποποίηση θα κατατεθεί εντός των προσεχών ημερών από τους Βουλευτές κ.κ. Αυγενάκη Λευτέρη, Αμανατίδου Ευαγγελία, Τσούκαλη Νικόλαο και Ψαριανό Γρηγόρη.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΧΑΡΑΤΣΗΣ ΧΡΗΣΤΟΣ
Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ ΤΣΑΚΑΝΙΚΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ
ΤΑ ΜΕΛΗ
ΤΑΣΙΟΥΛΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ
ΒΑΡΣΑΜΗΣ ΑΛΕΞΗΣ
ΑΝΔΡΕΟΥ ΗΡΑΚΛΗΣ
ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ ΘΕΟΔΩΡΑ
ΣΠΑΝΟΣ ΠΡΟΚΟΠΗΣ
ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ
«Αντικατάσταση των άρθρων 3 και 6 του Ν. 3730/2008»
Αιτιολογική Έκθεση
Με το νόμο 3868/2010, και συγκεκριμένα τις διατάξεις του κεφαλαίου Ζ (άρθρο 17) προβλέφτηκε η ολική απαγόρευση του καπνίσματος στους δημόσιους χώρους, σε αντικατάσταση των σχετικών διατάξεων του Ν. 3730/2008.
Ωστόσο, υπογραμμίζεται ότι κατά την παρούσα δύσκολη οικονομική συγκυρία καταγράφεται ήδη δραματική μείωση του κύκλου εργασιών των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος σύμφωνα με στοιχεία της ΠΟΕΣΕ, η οποία αγγίζει το 40%, ενώ σε ορισμένους νομούς είναι ακόμη μεγαλύτερη. Αν σε αυτό προστεθεί και η αναμενόμενη μείωση λόγω της απαγόρευσης του καπνίσματος (αντίστοιχος ευρωπαϊκός μέσος όρος -25%), δεν κινδυνεύουν απλά, αλλά είναι βέβαιο, ότι χιλιάδες επιχειρήσεων θα κλείσουν. Μάλιστα, σύμφωνα με ανακοίνωση της Πανελληνίου Ομοσπονδίας Εστιατορικών και Συναφών Επαγγελμάτων, ένα μήνα μετά την εφαρμογή του αντικαπνιστικού νόμου στα καταστήματα του κλάδου, υπήρξαν διαμαρτυρίες από εκατοντάδες επαγγελματίες από όλη τη χώρα, ως αποτέλεσμα της μείωσης τζίρου και σημαντικής πτώσης της πελατείας από την εφαρμογή του μέτρου.
Στο πλαίσιο αυτό, κατατίθεται η πρόταση για το διαχωρισμό των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος σε καταστήματα καπνιζόντων ή μη, ρύθμιση που είναι απολύτως εφαρμόσιμη και ρεαλιστική υπό τις κρατούσες συνθήκες. Είναι γεγονός ότι ο ψηφισθείς αντικαπνιστικός νόμος έθεσε ως στόχο να προστατεύσει τη δημόσια υγεία ακολουθώντας τα πρότυπα άλλων κρατών, όμως δεν συνυπολόγισε τις αρνητικές συνέπειες προς τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος που θα επιδείνωναν περαιτέρω την ήδη δυσχερή τους κατάσταση υπό την πίεση της οικονομικής κρίσης. Υπό αυτές τις συνθήκες που ήδη έχουν οδηγήσει στο κλείσιμο πολλών καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος, καθώς μειώνονται τα έσοδα και αυξάνονται οι δαπάνες, ο αντικαπνιστικός νόμος είναι βέβαιο ότι θα μειώσει ακόμα περισσότερο τα ήδη μειωμένα έσοδα των επιχειρήσεων, ενώ θα έχει ως προδεδικασμένη συνέπεια τη νέα απώλεια θέσεων εργασίας, αλλά και το κλείσιμο πολλών ακόμα καταστημάτων του κλάδου.
Βεβαίως, η ολική απαγόρευση του καπνίσματος ενδεχομένως να είχε ως σκοπό να προστατεύσει τη δημόσια υγεία, πλήττει όμως καίρια τους καταστηματάρχες, καθώς και άλλα αγαθά, όπως αυτό του δικαιώματος στην εργασία που υπό τις σημερινές συνθήκες έχει αναχθεί στο κρισιμότερο όλων. Και τούτο, διότι είναι προφανές ότι η ολική απαγόρευση του καπνίσματος έχει ανεπανόρθωτες αρνητικές συνέπειες στα καταστήματα του κλάδου, που την παρούσα χρονική συγκυρία με τις κρατούσες οικονομικές συνθήκες με δυσκολία καταφέρνουν να επιβιώσουν. Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία ο κύκλος εργασιών μόνο των χώρων εστίασης ανέρχεται στο ποσόν των 5,6 δισ ευρώ για το 2009 μειωμένος έναντι του 2008 κατά 800 εκατομμύρια ευρώ.
Επιπλέον, όσον αφορά στην επιβολή προστίμων στους υπευθύνους διαχείρισης και λειτουργίας των καταστημάτων, σημειώνεται ότι το αντικαπνιστικό μέτρο αφορά σε όλους τους πολίτες, ώστε ο καθένας είναι υπεύθυνος για την τήρηση του ή μη. Συνεπώς, είναι ο ίδιος υπαίτιος για την τυχόν παράβασή του. Δεν πρόκειται, δηλαδή, για μέτρο που αφορά στον τρόπο ή στις προϋποθέσεις λειτουργίας των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος, ώστε να υφίσταται τις συνέπειες της παράβασης ο ιδιοκτήτης ή ο εκάστοτε υπεύθυνος διαχείρισης, αλλά για καθολικό μέτρο που αφορά στον κάθε πολίτη χωριστά, ώστε οι ιδιοκτήτες ή υπεύθυνοι διαχείρισης δεν είναι επιφορτισμένοι, ούτε έχουν εξουσία να εκτελούν καθήκοντα «αστυνόμευσης» και να διαπληκτίζονται με τους πελάτες τους. Πολλώ δε μάλλον όταν στην αμέσως προηγούμενη παράγραφο του άρθρου 17 του ν. 3868/2010, ο οποίος τροποποίησε το σχετικό άρθρο 6 του ν. 3730/2008, η παράβαση των διατάξεων για την απαγόρευση του καπνίσματος από τους δημόσιους λειτουργούς, τους δημόσιους υπαλλήλους, τους υπαλλήλους των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου και τους υπαλλήλους του δημοσίου τομέα, στους χώρους που είναι εγκατεστημένες οι υπηρεσίες τους, αποτελεί πειθαρχικό παράπτωμα για τους ίδιους και όχι για τους διευθυντές τους και δεν επισύρει καν χρηματικό πρόστιμο.
Από τα παραπάνω συνάγεται το συμπέρασμα ότι η εμμονή στην τήρηση της ολικής απαγόρευσης του καπνίσματος θα οδηγήσει σε οικονομικό μαρασμό πληθώρα επιχειρηματιών που επένδυσαν τεράστια ποσά προκειμένου να δημιουργήσουν καταστήματα σύγχρονα, ανταγωνιστικά και λειτουργούντα υπό τους αυστηρότατους όρους και τις προϋποθέσεις που θέσπισαν οι νόμοι και λοιπές υγειονομικές διατάξεις, ώστε από την λειτουργία τους να εξασφαλίζεται η δημόσια υγεία, ευταξία, και εν γένει προστασία των πολιτών και τα οποία υφίστανται εξονυχιστικούς ελέγχους προκειμένου να τους χορηγηθεί άδεια λειτουργίας.
ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑΣ
Το άρθρο 3 του Ν. 3730/2008, (σε τροποποίηση του άρθρου 17, παρ. 4 και 5, του ν. 3868/2010), αντικαθίσταται ως ακολούθως:
1. Εκτός από όσες απαγορευτικές ή περιοριστικές διατάξεις ισχύουν και εφαρμόζονται ήδη, απαγορεύεται πλήρως, το κάπνισμα και η κατανάλωση προϊόντων καπνού στους ακόλουθους χώρους: (α) σε όλους τους δημόσιους ή ιδιωτικούς χώρους, κλειστούς ή στεγασμένους, που χρησιμοποιούνται για την παροχή εργασίας, εξαιρουμένων των χώρων που ειδικά θα προβλεφθούν για τους καπνιστές από την κατά περίπτωση αρμόδια αρχή ή όργανο, σύμφωνα με τους όρους που καθορίζονται με απόφαση του Υπουργού Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, που θα εκδοθεί μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος άρθρου, καθώς και των χώρων που χρησιμοποιούνται για την παρασκευή προϊόντων καπνού, (β) στους παντός είδους κλειστούς χώρους αναμονής, (γ) στα αεροδρόμια, εξαιρουμένων των χώρων που ειδικά θα προσδιοριστούν για τους καπνιστές, (δ) στους σταθμούς μεταφορικών μέσων και επιβατικών σταθμών λιμένων, (ε) στα παντός είδους μέσα μαζικής μεταφοράς συμπεριλαμβανομένων των επιβατηγών δημόσιας χρήσης αυτοκινήτων, με μετρητή (ταξί) και αγοραίων. Με απόφαση του Υπουργού Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης δύναται να υπάγονται και άλλοι χώροι στην απαγόρευση του παρόντος άρθρου.
2. Στους κλειστούς ή στεγασμένους χώρους των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος, ιδίως τα καταστήματα παρασκευής και προσφοράς φαγητών, ποτών, γλυκισμάτων, κάθε είδους παρασκευασμάτων γάλακτος, μικτών καταστημάτων και κέντρων διασκέδασης κατά την έννοια των διατάξεων των άρθρων 5, 37, 38, 39, 40 και 41 της υπ' αριθμ. Α1β/8577/1983 Υγειονομικής Διάταξης (ΦΕΚ 526 Β'), και στα παντός είδους κυλικεία – εξαιρουμένων των κυλικείων που εξυπηρετούν κλειστούς χώρους την παραγράφου 1 -, με απόφαση του ιδιοκτήτη τους θα χαρακτηρίζονται ως καταστήματα αποκλειστικά για καπνίζοντες ή μη καπνίζοντες, με ειδική σήμανση που θα αναρτάται στην πρόσοψη του καταστήματος. Με νεότερη αίτηση του ιδιοκτήτη, δύναται να τροποποιηθεί, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, ο χαρακτηρισμός αυτός.
Το άρθρο 6 του Ν. 3730/2008, (σε τροποποίηση του άρθρου 17, παρ. 11, του ν. 3868/2010), αντικαθίσταται ως ακολούθως:
«1. Η παράβαση των διατάξεων για την απαγόρευση του καπνίσματος από τους δημόσιους λειτουργούς, τους δημόσιους υπαλλήλους, τους υπαλλήλους των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου και τους υπαλλήλους του δημόσιου τομέα, στους χώρους όπου είναι εγκατεστημένες οι υπηρεσίες τους, αποτελεί πειθαρχικό παράπτωμα και τιμωρείται σύμφωνα με τις διατάξεις που διέπουν την πειθαρχική ευθύνη τους.
2. Σε όσους καπνίζουν ή καταναλώνουν προϊόντα καπνού κατά παράβαση του άρθρου 3 επιβάλλεται πρόστιμο πενήντα (50) έως πεντακόσια (500) ευρώ. Η υποτροπή λαμβάνεται υπόψη για το ύψος του επιβαλλόμενου προστίμου.
3. Η πρόβλεψη της παραγράφου 3 του Ν. 3868/2010 δεν θα ισχύει για τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος που θα χαρακτηριστούν και θα αποκτήσουν σήμανση “καπνιζόντων”.
4. Σε όσους πωλούν προϊόντα καπνού και αλκοόλ σε ανηλίκους ή ανέχονται παραβίαση της σχετικής διάταξης του παρόντος επιβάλλεται πρόστιμο από πεντακόσια (500) έως δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ. Η υποτροπή λαμβάνεται υπόψη για το ύψος του επιβαλλόμενου προστίμου. Στην τέταρτη υποτροπή ανακαλείται προσωρινά η άδεια λειτουργίας με απόφαση της αρχής, η οποία τη χορήγησε, για χρονικό διάστημα δέκα (10) ημερών. Στην πέμπτη υποτροπή ανακαλείται οριστικά η άδεια λειτουργίας με απόφαση της αρχής, η οποία τη χορήγησε.
5. Σε όσους παραβιάζουν τις διατάξεις του παρόντος σχετικά με τη διαφήμιση προϊόντων καπνού επιβάλλεται πρόστιμο από πεντακόσια (500) έως δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ. Η υποτροπή λαμβάνεται υπόψη για το ύψος του επιβαλλόμενου προστίμου. Πέραν των ανωτέρω, κυρώσεις που προβλέπονται από άλλους νόμους διατηρούνται.
6. Με απόφαση των Υπουργών Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Οικονομικών, Εσωτερικών, Προστασίας του Πολίτη και άλλων συναρμόδιων Υπουργών καθορίζονται τα όργανα, η διαδικασία ελέγχου, πιστοποίησης των παραβάσεων και επιβολής των πιο πάνω προστίμων, το ύψος των προστίμων, τα κριτήρια επιμέτρησης του ύψους του προστίμου, η διαδικασία είσπραξης των προστίμων, όπως και η διάθεση των εσόδων και κάθε άλλο σχετικό θέμα.».